Midden in de zomer langsgaan in het kinderrevalidatiecentrum Umeed Gah in Multan is een uitdaging: 40° overdag en 33° ‘s nachts, niet bepaald koel dus.
Toch zaten de therapeuten klaar om weer meer nieuwe dingen te leren. Deze winter hadden we online al veel aspecten met elkaar uitgewisseld. We hadden gesproken over het ‘vanuit de beleving leren’ en wat ze goed onthouden hadden dat oefenen ‘vanuit de context’ erg belangrijk is.
Ook hadden we het over TAK-kaarten gehad. TAK = taal activiteiten kaarten en die zijn ze gaan maken, tekeningetje voor tekeningetje en gebruikten ze en dat ziet er dan zo uit:
Dit was in de winter, muts op ook in de klas. Vertellen wat je ‘s morgens doet voordat je naar school komt.
Deze keer hebben we vooral gefocust op communicatieve functies: begroeten, elkaar iets vertellen, Ondersteunde Communicatie (OC) gaan gebruiken om een vraag te stellen. EN vooral ook dat het geen uitvraagspelletje moet worden maar een samenspel, communicatie tussen 2 personen. Ja en daar kwam ook het woord MODELEREN bij naar voren, overal in de klas, bij het buitenspel, in de kring en daarmee is communicatie meer dan speechtherapy (30 minuten per week….): Use it everywhere.
Ze hebben nu ook toegang tot www.widgitonline.com en kunnen daarmee zelf picto-kaarten gaan maken in URDU en dus van rechts naar links!
Www.widgitonline.com is voor iedereen toegankelijk en daarmee kan je zelf eenvoudig TAK-kaarten, VSD’s (Visual Scene Display) of picto’s voor een dagplanning gaan maken.
We lieten na twee dagen de logopedisten en de leerkrachten achter met veel nieuwe ideeën en twee Android tablets met een kant en klaar vocabulair (https://avazapp.com/products/avaz-aac-app/). Deze is in het URDU om te zetten maar moest nog wel opnieuw ingedeeld worden immers er wordt van rechts naar links gelezen!!!
De twee Android Tablets zijn gesponsord door #StichtingMILO!
Ook hebben we spraakknoppen en oa. een Gotalk gesponsord gekregen: zo fijn dat ze nu brede mogelijkheden hebben om meer te gaan variëren en om per kind een eigen plan te maken.
We gaan door met online lestrajecten. Misschien de communicationmatrix.com om een goed beeld te krijgen welke communicatieve mogelijkheden een kind heeft en wat de verschillen zijn tussen de kinderen.
Dit keer mochten we helaas niet langer blijven in Multan, de immigratiedienst vond dat we met een toeristenvisum geen trainingsbezoeken mochten afleggen.
Dan maar door naar Lahore 350 km verderop, naar The Rising Sun Education school, een prachtige school met veel kinderen, veel mogelijkheden, veel goede inzet van special Teachers en veel therapeuten maar helaas nog heel weinig OC. Hoe graag zou dit jongetje ook wat willen zeggen.
Dit keer hadden we een ander onderwerp wat we bespraken maar we komen terug voor verbetering van de hulpmiddelen en de zithouding maar zeker ook voor AAC/OC in Pakistan: mey kutch batana chaie: ik wil ook iets vertellen.
*) AAC = augmentive, alternative communication (OC = Ondersteunde communicatie)